Miksi kirjoitan kirjoista?

Taas yksi kirjablogi. Miksi ihmeessä ryhdyn kirjoittamaan blogia, kun niitä löytyy netistä jo pilvin pimein? Onko minulla mitään uutta annettavaa lastenkirjablogigenrelle? Olen tarpeeksi rehellinen sanoakseni, että ei ehkä. Kuitenkin oma palo päästä kirjoittamaan itselleni rakkaasta asiasta - kirjoista - on tällä hetkellä niin kova, että en oikein voi jättää kirjoittamatta.

Olen itse ollut kirjaston suurkuluttaja siitä asti, kun opin lukemaan. Jo ennen sitä rakastin kuunnella, kun minulle luettiin. Huijasin aikuisia lukemaan minulle tehtävä- ja värityskirjan tehtäviä ääneen, koska nautin kuuntelemisesta.  (Jossain vaiheessa vanhempani kyllä taisivat tajuta temppuni...) Nyt olen taas lähes parinkymmenen vuoden tauon jälkeen palannut kirjastossa tutkimaan lasten- ja nuortenosaston hyllyje tarjontaa. Kannan kaksi ja puolivuotiian esikoisemme kanssa kotiin suuria kasseja täynnä Tomppia, Ainoja, Tatuja ja Patuja sekä lukemattomia muita kirjoja. Kiitän onneani, että esikoinen ainakin vielä jakaa kiinnostukseni ja innostukseni kirjoihin. Haluan olla lukeva äiti. Ja mikä parasta, esikoinen mahtuu mainiosti kainalooni kuuntelemaan tarinoita, kun imetän parikuista kuopustamme.

Nuortenkirjoihin olen taas perehtynyt työni puolesta. Alakoulun opettaja minusta on tärkeää tartuttaa myös oppilaisiin innostuksenpoikanen. Mikäli mahdollista vien luokkia kirjastoon, kannan selkä vääränä kirjoja luokkaani ja luen oppilaille paljon ääneen. Koska minulla on myös historian opettajan pätevyys, hamstraan itselleni erilaisia lapsille ja nuorille tarkoitettuja historiaa käsitteleviä tietokirjoja. Viime vuonna opetin ekaluokkaa ja käytin äidinkielen opetuksessa paljon erilaisia kuvakirjoja. Mielestäni sen ikäiset saavat vielä täysin rinnoin nauttia laadukkaista kuvakirjoistakin. Nyt olen äitiyslomalla ja haluan tämän blogin kautta pitää yllä myös ammatillista osaamistani. Kasata itselleni ideapankkia, mitä kirjoja kannattaa esitellä ja lukea oppilaille, kun taas palaan opepöydän taakse, oppilaiden keskelle.

Tervetuloa mukaan!


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kiitos käynnistäsi! Jätä ihmeessä kommentti, se ilahduttaa suuresti.