Lähtisitkö runomatkalle?

Pirkko Ilmasen, Riika Kotkan, Elina Pullin ja Johanna Venhon kirjoittama Runomatkasopas - Harjoituksia ja työpajoja lapsille (Aviador Kustannus 2019, saatu kustantajalta) on aivan mainio apuväline kaikille, jotka opettavat ja ohjaavat lapsia sekä nuoria kirjoittamisessa. Oma kokemukseni on, että runojen kirjoittaminen tuntuu monesta oppilaasta vaikealta - tai tuntuu, jos he ovat siinä käsityksessä, että kokonainen riimiruno pitää keksiä ja kirjoittaa tyhjästä. Olen itsekin joskus opettajana ajatellut, että runojen opettaminen on vaikeaa juuri siksi, että osa oppilaista kokeen niiden kirjoittamisen vastenmielisenä. Olenkin eritääin iloinen, että sain kustantajalta testattavaksi Runomatkaoppaan, joka sisältää paitsi teoriatietoa runoista ja runoudesta myös suuren joukon konkreettisia kirjoitusharjoituksia, joiden avulla runojen kirjoittaminen on helppoa ja hauskaa. Kirjan alussa on lyhyitä tehtäviä, joissa tavoitteena on rohkaista lasta leikkimään sanoilla ja uskaltamaan kokeilla runoilua takertumatta sääntöihin tai siihen, osaako. Kirjoittajat kehottavat lainaamaan olemassa olevista runoista, ja Runomatkaoppaassa onkin runsaasti sekä lasten että aikuisten kirjoittamia esimerkkirunoja.


Monia kirjan harjoituksista voi toteuttaa pieninä kirjoitustehtävinä muun opetuksen ohessa, mutta niistä voi toki rakentaa isommankin kokonaisuuden. Itseasiassa tästä kirjasta löytyy sekä näitä lyhyitä harjoituksia että useammankin tunnin mittaisia kokonaisuuksia, joissa kirjoittajat antavat vinkkejä kokonaisuuden suunnitteluun aina kirjoitustilaan tuotavista rekvisiitoista ja koristeista lähtien. Lisäksi kokonaisuuksien lopusta löytyy pitkät listat kirjallisuutta, jota voi käyttää apuna opetuksessa ja tunnelmaan virittäytymisessä. Näillä kokonaisuuksilla on sellaisia mielenkiintoisia nimiä kuin Yön ja unien salaisuudet, Haltioiden mailla ja keijujen smaragdimaassa ja Lohikäärmeet heräävät henkiin!



Käytin tätä kirjaa jonkin verran kolmas- ja neljäsluokkalaisten opetuksessa viime vuonna, ja oikeastaan kaikki harjoitukset, joita testasin toimivat. Huomasin kyllä, että muutama tehtävistä kaipasi vielä vähän lisäohjeistusta, esimerkiksi s. 72-73 sinänsä loistava moniaistinen kaavarunotehtävä oli sellainen, jossa oppilasta piti pyytää kirjoittamaan enemmän kuin yhdellä sanalla ja muistamaan käyttää ainakin yhtä adjektiiviä, mutta kun tämän asian ennakoi, tehtävä sujui hyvin. Opettajan näkökulmasta kirjan selkeä rakenne ja valmiit, visuaalisesti miellyttävät liitteet ovat ehdottomasti plussaa. Teoksen kuvituksen ja graafisen suunnittelun on toteuttanut Minna Mäkipää.


Tyytyväiset Runomatkaopas-kirjan tekijät Kirjamessuilla 2019



Loitsupiste somistettuna Aviadorin kojulla Kirjamessuilla 2019
Tämän innoittamana syntyisi varmasti monta mielenkiintoista tekstiä ja runoakin!


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kiitos käynnistäsi! Jätä ihmeessä kommentti, se ilahduttaa suuresti.