Mun ja sun juttu: opas kiusaamisen ehkäisemiseen

Mun ja sun juttu (Lasten Keskus 2016, arvostelukappale) on kasvattajille sekä vanhemmille tehty opas, jonka tarkoitus on Lasten sosiaalisten taitojen vahvistaminen kiusaamisen ehkäisyssä. Kirjan ovat yhdessä tehneet Piki-kuvakirjan luoja Katri Kirkkopelto, varhaiskasvatuskouluttaja, draamapedagogi Tiina Haapsalo ja kasvatustieteen tohtori Laura Repo. Opas on tehty käytettäväksi yhdessä Piki-kuvakirjan (katso esittelyni täältä) kanssa, siksi sen teemat, harjoitukset ja keskusteluvinkit rakentuvat Piki-kirjan aukeamien ympärille.



Mun ja sun juttu alkaa lyhyehköllä tietotekstillä, jonka jälkeen tulevat keskustelu- ja toimintaohjeet. Opas on jaettu lukuihin, jotka seuraavat Piki-kuvakirjan tarinaa. Jokaisella kuvakirjan aukeamalla on oma teema, jonka käsittelyä varten opaskirjan tekijät ovat laatineet erilaisia harjoituksia ja kysymyksiä pohdittavaksi yhdessä lasten kanssa. Osa harjoituksista on draamallisia, ja osassa aihetta käsitellään kuvallisen tai musiikillisen ilmaisun kautta. Toiminnalliset osiot on värikoodattu sen mukaan, mille ikäryhmälle harjoitus on tarkoitettu. Toiminta-aukeamaa seuraa tekstiaukeama, jonka teksti syventää kulloinkin käsiteltävää teemaa ammattikasvattajan ja kotiväen näkokulmasta. Lisäksi aukeamalle on laadittu keskustelukysymyksiä näiden kahden ryhmän yhteistyön tueksi.

Ns. tehtäväaukeama

Kirjan alussa olevassa tietotekstissä käsitellään helppotajuisesti sitä, miksi joku lapsi kiusaa ja miten pienet lapset eivät välttämättä käsitä kiusaavansa. Usein heidän sosiaaliset ja tunnetaitonsa ovat vielä niin kehittymättömä, että moni lapsi ei ymmärrä, miltä toisesta tuntuu, kun tämä jää yksin. Toisaalta lapsella on niin kova tarve saada muilta huomiota ja kannustusta, että hän voi ruveta kiusaamaan, jos saa muilta huomiota. Kodin ja ammattikasvattajien on erittäin tärkeä tehdä yhteistyötä kiusaamisen ehkäisemiseksi, eikä sortua syyttelemään toinen toisiaan.

Saman teeman syventävä tekstiaukeama

Yksin jäämisellä ja yksinäisyydellä on suuri vaikutus lapsen itsetunnon, ryhmätaitojen ja minäkuvan kehitykselle. Yksin jäänyt lapsi ei osaa itse korjata tilannetta, joten aikuisten kuuluu olla läsnä lasten toimissa ja tiedostaa leikeissä ja kanssakäymisissä ilmenevät tilanteet. Tutkimukset osoittavat, että yksikin laadullisesti hyvä ja vastavuoroinen ystävyyssuhde voi suojata lasta kiusaamisen vakavilta seuraamuksilta myöhemmällä iällä, vaikka se ei estäisi itse kiusaamista. Huomioitavaa on myös se, että yksinäsyys ei ole sama asia kuin valittu yksin oleminen eikä riiteleminen ole kiusaamista.

Monessa on käytössä KiVa-koulu ohjelma, ja Kirkkopelto kertoikin Helsingin kirjamessuilla, että Pki tehtiin erityisesti sitä varten, että myös varhaiskasvatuksessa olisi käytössä vastaava materiaali. Minä itse olen sitä mieltä, että Piki-kirja ja Mun ja sun juttu ovat yhdessä oiva työkalu myös alakoulun alaluokille, ja aivan varmasti otan nämä käyttööni myös omassa luokassani.

2 kommenttia:

  1. Tämä kuulostaa tarpeelliselta kirjalta. Tuntuu siltä, että vieläkään kaikki vanhemmat eivät ymmärrä, että lapsen sosiaaliset taidot kehittyvät siinä missä muutkin taidot ja että niiden kehittämiseen tarvitaan opastusta.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No sinäpä sen sanoit. Kirkkopelto itse asiassa sanoi minusta aika osuvasti, että kumpa ystävällisyys toisia kohtaan opittaisiin kasvaessa niin, että se on kaikille yhtä selvää kuin syöminen ja nukkuminen. Mutta sitä ei opi tyhjiössä!

      Poista

Kiitos käynnistäsi! Jätä ihmeessä kommentti, se ilahduttaa suuresti.