Mitä ruokaa? Luokallinen lempireseptejä - Ilmiöoppimista parhaimmaillaan!

"Aivan käsittämättömän upea!" oli ensimmäinen ajatukseni, kun näin ensimmäistä kertaa kuvia Töölön ala-asteen 2B-luokan tekemästä keittokirjasta Mitä ruokaa? Luokallinen lempireseptejä (2016). Luin kirjasta Visuaalisesti vaativa -blogista, jossa kirja esiteltiin lyhyesti ja kerrottiin, että kyseessä on keittokirja, johon 2B.n oppilaat ovat koonneet omia lempireseptejään. Kirja vaikutti niin hienosti tehdyltä, että kiinnostuin siitä välittömästi sekä opettajana, kirjabloggarina että ihan ruuanlaittajanakin. Otin yhteyttä kirjan tekijätiimiin ja tilasin sen itselleni. Tässä kohtaa muuten mainittakoon, että kirjan tuotto menee 2b-luokan hyväksi.



En joutunut pettymään, kun sain kirjan käsiini. Se on todella hienosti tehty, visuaaliselta ilmeeltään kutsuva ja ohjeiltaankin monipuolinen keittokirja, jossa on reseptejä päivän jokaiselle aterialle. Reseptien joukosta löytyy muun muassa helppoja smoothieohjeita sekä haastavampia ruoka-ohjeita kuten esimerkiksi Rauhan Sushin ohje. Tekijät ovat halunneet tehdä keittokirjan, jossa on reseptejä helpottamaan sitä monissa kodeissa käytävää pähkäilyä: "Mitä tänään syötäisiin?" Kantavana ajatuksena on myös opettaa lapsia ja aikuisia nauttimaan ruuasta ja kutsua perheenjäseniä ruokailemaan yhteisen pöydän ääreen ainakin kerran päivässä. Nämä ovat tärkeitä aiheita, mutta kaikkein eniten minua ilahduttaa kuitenkin se, että oppilaiden oma kädenjälki näkyy kirjassa niin hienosti!



Uusi opetussuunnitelma toi kouluihin entistä vahvemmin ilmiöpohjaisen oppimisen, ja monialaisten oppimiskokonaisuuksien rakentaminen sekä opetettavien aiheiden kytkeminen vahvemmin oppilaiden omaan kokemusmaailmaan haastavat opettajia keksimään uudenlaisia tapoja opettaa eri aineiden oppisisältöjä sekä tekemään yhteistyötä koulun ulkopuolisten tahojen kanssa. Mitä ruokaa? -kirja on upea osoitus siitä, mitä ilmiöpohjaisesta projektista voi parhaimmillaan syntyä.



Minua kiinnosti suuresti, millainen projekti tämän kirjan tekeminen on ollut ja otin toistamiseen yhteyttä kirjan tekijätiimiin. Sain erittäin ystävällisen vastauksen erään oppilaan äidiltä, Kaisa Amalia Alaräihältä. Alaräihä kertoi, että kirjan toimitustyöryhmässä työskentelivät hänen itsensä lisäksi neljä muuta aktiivista vanhempaa, joilla on osaamista valokuvaamisesta, kirjoittamisesta, graafisesta suunnittelusta, kuvasuunnittelusta ja kuvankäsittelystä. Oppilaat itse valitsivat suosikkiruokansa ja toivat sen reseptin kirjaa varten kouluun. Oppituntien aikana he muun muassa kirjoittivat suhteestaan ruokaan, tekstasivat reseptinsä otsikon, laskivat raaka-aineiden menekkiä ja työskentelivät vanhempien vetämissä työpajoissa. Oppilaat pääsivät tutustumaan ruokakuvaajan ja kuvataiteilijan töihin, he saivat leipoa kirjan reseptin mukaan suklaakeksejä ja luoda omia ruokakuviaan kirjaa varten. Alaräihän mukaan sekä oppilaat, opettaja että vanhemmat innostuivat tästä projektista valtavasti. Sen kyllä huomaa tätä kirjaa lukiessaan!

"Äidin tekemä ruoka on parasta." Ilmari

Onnittelut 2B-luokan oppilaille hienosta kirjasta!

ps. Kiinnostuitko kirjasta tai projektista? Täältä pääset kurkkaamaan kirjan Facebook-sivuja, josta saat lisätietoja ja pääset tilaamaan oman kirjasi.

2 kommenttia:

  1. No vau! Tämä tosiaan on ilmiöoppimista! Ihan huippua, että koulussa innostutaan tällaiseen - projekti on taatusti opettanut pienille paljon :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tämä on kyllä huippu. Toki on vaatinut suurta panostusta myös vanhemmilta, eikä kaikilla luokilla ole vastaavia osaajia taustajoukoissa. Mutta antaa tämä silti ajattelemisen aihetta sekä uusi vinkkejä omaan opetukseenkin.

      Poista

Kiitos käynnistäsi! Jätä ihmeessä kommentti, se ilahduttaa suuresti.